Vattenläcka?

För hyresgäster gäller att man så fort som möjligt felanmäler problemen via vanliga Felanmälan. Är det påtaglig vattenläcka – meddela att det är akut.

För medlemmar är normalfallet vid mindre avlopp-/vattenrörproblem att medlem själv ansvarar för att åtgärda detta på rätt sätt. Åtgärd inom VVS/avlopp kan ofta kräva hantverkarhjälp och det faller under rörmokare. Kostnad för detta bär då medlemmen själv.

Om det handlar om en redan uppkommen vattenskada, är det första en bostadsrättshavare bör göra, när denne upptäcker vattenskadan i sin lägenhet, är att försöka begränsa skadans omfattning i så stor utsträckning som möjligt. Om vattenskadan till exempel beror på att en vattenledning läcker, kan bostadsrättshavaren exempelvis stänga av vattnet. Vidare ska bostadsrättshavaren omgående kontakta bostadsrättsföreningens styrelse. Bostadsrättsföreningen har nämligen ett initialt ansvar för att hantera vattenskadan. Det är även viktigt att både bostadsrättshavaren och bostadsrättsföreningen anmäler skadan till sina försäkringsbolag.

Undlåtelse att anmäla vattenskador – vare sig det var med uppsåt eller oaktsamhet – kan resultera i att ansvarig boende (eller boendes försäkring) blir helt betalningsskyldig för grannens/fastighetens samtliga återställningskostnader. I värsta fall kan en medlem bli utesluten (med tvångsförsäljning av bostad) om man kraftigt brutit mot föreningens stadgar genom sitt sätt att agera.

Stopp i avloppet eller dålig avrinning?

Vid problem med avlopp/avrinning är det normala att hyresgäster felanmäler, alltmedan medlemmar ringer in egen rörmokare. Stopp i avloppet/dålig avrinning kan dock vara något du kan fixa själv, bara du har rätt verktyg. Nedan är förslag till egna åtgärder:

För problem i kök – prova få lös proppen med vaskrensare. Den består oftast av ett trähandtag med en gummikopp på änden. Gummikoppen sätts så det täcker utloppet i vasken och sedan rycker du den upp och ner. Då uppstår ett mekaniskt vattentryck fram och tillbaka som ofta får proppen att lossa. Glöm inte att först täppa igen andra diskhons avloppshål, annars fungerar den inte som tänkt.

Om det inte löser problemet kan du testa att rengöra vattenlåset som sitter i röret under handfat eller diskho. Ställ en hink under för att slippa smutsigt vatten på golvet eller i skåpet. Skruva av locket så att vatten och smuts som finns i låset rinner ut i hinken. Ta bort det avfall som fastnat och spola igenom med hett vatten. Stäng vattenlåset igen.

Om vasken fortfarande har dålig avrinning – köp “Propplösare för kök” på Willys för cirka 24kr. Den är extremt stark (sticker i ögonen) och extremt bra på att fettlösa stelnat fett. Den löser med lätthet även hårbollar.

OBS! Använd denna BARA i köket – INTE i badrummet (för badrum finns annan produkt nedan).

För problem i badrummets avlopp – köp Gripens “Avloppsrens biologisk avloppslösare” på Willys för cirka 38kr. Den löser proppar på ett bra och miljövänligt sätt. Till skillnad från ovanstående produkt är den inte extremt fettlösande – men det behövs inte heller i badrum.

OBS! Använd denna till allt avloppsrens förutom köket. (för köket finns annan produkt ovan).

Hjälp att bekämpa vattenslöseri!

Vi läcker just nu ca 5-7 m3 per dygn vilket i sin tur betyder en kostnad på minst 40 000 kr per år. Är det varmvatten så blir summan högre. Det är du som boende som kan hjälpa till att hålla kostnaden nere, för det mesta av detta tros vara läckande kranar och annat.

Vattenförbrukning

Alla betalar f.n. en fast månadsavgift för vattenförbrukningen (kall- och varmvatten). Samtidigt har BRF Glädjen ett nytt IMD system installerat av Infometric (individuell mätning och debitering av vatten). Detta system väntar på styrelsens godkännande för återaktivering. När föreningen gått över till IMD debiteras varje hushåll enbart för den egna förbrukningen (se här).