Hyra ut i andrahand

När får jag hyra ut min lägenhet?

Uthyrning medges t.ex.

  • vid tillfälliga studier
  • tillfälligt arbete på annan ort
  • militärtjänst
  • långvarig sjukdom
  • provsammanboende

Den som hyr ut i andra hand utan styrelsens godkännande riskerar att förverka sin bostadsrätt. Denna regel finns på plats eftersom det är viktigt för föreningen att ha överblick över vilka som bor bland dess medlemmar, och för att det är viktigt att känna till att systematisk andrahandsuthyrning inte förekommer.

En viktig anledning till att anmäla andrahandsuthyrning är att föreningen då vid akuta tillbud kan nå rätt person, snabbt komma in i berörda lägenheter och minimera skador på fastighet och lägenheter.

En bostadsrätt upplåts i syfte att bostadsrättsinnehavaren själv skall bo permanent i den. Den som vill hyra ut sin bostadsrätt i andra hand kan få göra det under vissa villkor. Ansökan om andrahandsuthyrning skall göras skriftligen till styrelsen, som lämnar skriftligt besked om ansökan beviljats eller ej. Vid studier/arbete på annan ort eller militärtjänstgöring skall intyg från arbetsgivare eller motsvarande bifogas ansökan. Andrahandsuthyrning beviljas för en tid av högst ett år i taget. Juridisk person accepteras ej som andrahandshyresgäst (andrahandshyresgästen måste vara en namngiven person, ej ett företag). Den som hyr ut i andra hand utan styrelsens godkännande riskerar att förverka sin bostadsrätt.

OBS!

Det är inte tillåtet att hyra ut sin lägenhet t.ex. veckovis via sajter som ex. Airbnb. Anledningen till det är dels att vi behöver veta vem som bor i lägenheten ifall något händer och vi behöver komma in för att begränsa skadan (ex. vid akut vattenskada), men även för grannarnas skull.

Mer information

 

Tips till dig som hyr ut din lägenhet!

Även om du inte är på plats när du hyr ut i andra hand, och kanske inte så engagerad i din lägenhet, är det alltid du som ansvarar för den och för din andel i föreningen, så se till att hänga med i vad som händer i föreningen, t.ex. genom att läsa våra nyhetsbrev, som vi lägger upp här på hemsidan.

Om man inte läser nyhetsbreven riskerar man att missa information som man har ett eget intresse av att läsa, t.ex. vid ombyggnationer etc. där vi behöver tillgång till medlemmarnas lägenheter.

Hur ansöker jag?

Nedan finner du en beskrivning av hur ansökningsprocessen går till. Vi godkänner inte andrahandsutyrningar på längre tid än 1 år i taget, det innebär att man måste inkomma med en ny ansökan varje år. Tänk även då på handläggningstiden.

Handläggningstiden är normalt 1-4 veckor. Det är viktigt att ta detta i beaktande.

Processen

  1. Ladda med blanketter nedan
  2. Fyll i blanketterna, 1051 samt 1055 är obligatoriska, fullmakten är frivillig. Var noggrann och fyll i dem korrekt. Felaktigt ifyllda blanketter kommer inte att behandlas, utan kommer att returneras utan beslut.
  3. Lämna blanketterna i föreningensbrevlåda på Kavallerigatan 78A, tvättstugan
  4. Styrelsen kommer nu att behandla din ansökan på nästa styrelsemöte, dessa är normalt onsdags kvällar udda veckor. Dock kan möten ställas in av olika skäl, räkna därför med att det kan ta upp till en månad att få svar, speciellt runt helgdagar.
  5. Du får normalt svar via brev

Blanketter